© Jaryna
Akademický malíř a grafik, poslední žák prof. Karla Svolinského a prof. Zdeňka Sklenáře, vystudoval ateliér knižní ilustrace na Vysoké škole uměleckoprůmyslové. „V souboru svého díla vyniknul především obrazy, grafickým dílem a tvorbou exlibris, v níž úspěšně pronikl daleko do světa. Uvaroval se na jedné straně dokumentárnímu popisu většiny malířů a proti tomu se zaměřil k účinnosti výtvarných prostředků.
S osobním rizikem si našel svůj zcela osobitý kolorit a techniku a uchránil tím svůj tematický svět před všedností a klesající linii úrovně umění oživil zcela novým tvořivým přístupem. Svou zdrženlivostí, která je vlastně odvahou, odpovídá na už zoufalé volání po trvalejších hodnotách současné tvorby.
Tvoří také svoji protiváhu k uměleckým projevům naší doby, v níž dovede být tolik neuměleckosti, že se tím zcela vylidnily naše výstavní síně sloužící novému umění. Jeho obrazy a grafika jsou projevem zápasu o poctivou tvorbu obrážející opravdový úžas a horoucího ducha a proto hovoří o skutečně tvořivém vztahu umělce ke světu.“ - František Dvořák
Akademický malíř a grafik Karel Šafář (1938-2016) se narodil v Rychnově nad Kněžnou, jako poslední ze tří dětí místního stavby vedoucího. Válečné roky svého dětství prožil v nedaleké Lupenici u babičky, kde vážně onemocněl dětskou obrnou, jejíž následky si nesl celý život. K rodičům se vrátil až v době základní školy a pod přísným dohledem otce denně navštěvoval své první hodiny kresby u místního učitele.
V roce 1957 absolvoval Střední uměleckoprůmyslovou školu v Praze a po existenční přípravě v roli reklamního výtvarníka a bytového architekta v Karlových Varech (zaujat Filmovým festivalem, tenisem a golfem) se roku 1965 vrátil do Prahy na Vysokou školu uměleckoprůmyslovou do ateliéru knižní ilustrace u profesora Karla Svolinského, kterou v posledním šestém ročníku roku 1971 ukončil pod vedením profesora Zdeňka Sklenáře.
Ve studentských letech si v Praze vybudoval z bývalé hasičské zbrojnice svůj Atelier, který je pro návštěvníky otevřen i dnes. Za pomoci svého velkého kamaráda architekta nenápadnou stavbu přebudoval do podoby střízlivého funkcionalismu. Zde se s vědomou pokorou věnoval brilantnímu zvládnutí jednotlivých disciplín, aby oprostil démona detailu, myšlenky a podstaty. Jeho závěrečná práce – bibliofilie na téma Karla Hynka Máchy Pouť Krkonošská – byla oceněna Státní cenou Ministerstva kultury pro začínající ilustrátory za rok 1971.
© Jaryna
© Jaryna
Po ukončení studií podnikal krátké cesty prakticky po celé Evropě, až se mu otevřela mimořádná příležitost a odjel na roční studijní pobyt do Indie a Nepálu, který se mu stal osudový. Jeho tvorbu
už nikdy neopustily zážitky a dotyky originální kultury se silným duchovním vlivem a realizací tvorby v prostředí mahárádžů. Vedl Atelier kresby na Univerzitě ve Váránásí (jinak též Benares nebo Káší) kde vystavoval, ilustroval a publikoval úspěšnou knihu pro děti a s neuvěřitelnou pílí vytvářel kolekci originálních rozměrných kreseb a akvarelů, které byly po jeho předčasném návratu za pozornosti indické vlády a médií vystaveny na první samostatné výstavě v galerii Československého spisovatele v domě „U Topiče“.
Kultura svatého města propojeného s řekou Gangou zůstala významnou vzpomínkou, která ovlivňovala nejen další život, ale i smrt. Podle svého přání se jeho popel vrátil do Váránásí a byl uložen do řeky Gangy – ve shodě s vírou, že popel mrtvých uložený do řeky zajistí duši hladký přechod do dalšího života, případně ho osvobodí z koloběhu smrti a znovuzrození.
Duchovně upevněná filosofie a pohádkové zážitky zanechaly otisk v podobě jednoty bolu a bolesti na straně jedné, rozumu, skutečné krásy a vysněné naděje na straně druhé. Byl příliš výstředním a moderním umělcem na profesi ilustrátora, málo konsenzuální pro směry doby. Oženil se (1974) a znovu odjel, tentokrát do Mongolska. V roce 1976 to byl vůbec první tak dlouhý pobyt českého výtvarníka v této krajině.
© Jaryna
© Jaryna
© Jaryna
© Jaryna
© Jaryna
© Jaryna
© Jaryna
Mongolsko překvapivě prozářilo a definitivně ujasnilo vesmírný obsah světla, barev a ticha. Završil rozměr dokonalé harmonie ducha, křišťálového světa vod, vátých kopců a divokých rostlin. Vytvořil nový vlastní umělecký styl, kterým vyjadřoval vnitřní bohatství své duše. Mongolsko pro trvalou inspiraci a zaznamenání věčné krásy fotograficky zdokumentovala jeho žena Jaryna, která absolvovala Pražskou fotografickou školu (dcera Jiřího Boroliče, důstojníka československého vojska v Rusku, redaktora, spisovatele). S úspěchem a oceněním se ve své práci věnovala nejen dokumentární práci, ale především sociálnímu a psychologickému portrétu (např. J. Seiferta, M. Machovce na přebalu knihy Mistr dialogu atd.). Cesta do Mongolska znamenala pro oba skutečné završení jejich studií. Po návratu otevřeli pražský Atelier svobodným myšlenkám a začali pořádat filozofické přednášky např. prof. Milana Machovce.
© Jaryna
© Jaryna
Po založení rodiny přišel zákaz dlouhodobě vycestovat, podařily se sice ještě vernisáže v Holandsku, Německu nebo Rakousku, ale v Anglii se už musel nechat zastoupit. Další zákazy následovaly ve formě zákazu učit a vystavovat i v Československu, jeho dílo nebylo schvalováno režijními autoritami a nesmělo být nabízeno k prodeji. Je velkým paradoxem té doby, že přesto že vystudoval Ateliér knižní ilustrace a knihy byly jeho celoživotní láskou – za celý život mu bylo umožněno ilustrovat pouze desítku titulů, přičemž bez výhrad z jeho strany bylo jen sedm.
Proto se s manželkou po narození dětí (syn Jakub *1975, dcera Tereza *1979) rozhodli k vnitřnímu exilu, pro který zvolili Prácheňsko, kde si zbudovali letní atelier. Namodralé barevné tóny šumavské krajiny vstoupily do jeho obrazů a letního zpodobnění zahrad s naléhavostí, kterou završil cyklus dramatických borovic namalovaných při povodních 2002.
© Jaryna
© Jaryna
Všechny tyto životní okolnosti ovlivnily nejen tvorbu Karla Šafáře, ale i různorodost grafických technik, včetně jeho unikátní barevnosti. Umělecký záběr odpovídal jeho kreativitě a filosofickému přesahu, který ožíval v olejových obrazech, v nepřeberných technikách grafiky, knižních ilustracích, exlibrisech, novoročenkách, bibliofiliích, malbě kyselinou, kresbách, akvarelech, monotypech, dřevorytech, linorytech, nástěnných malbách, sgrafitech a freskách, šperkařství a návrzích všeho druhu (včetně architektonických a stavebních úprav).
Když neměl peníze na plátna, maloval po zdech a na dřevěné výplně dveří. Malbou dokončoval dřevěné misky, medailonky, dózy pro motivy zátiší a meditační chvíle. Exotické náměty střídal s filosofií a hudebností Evropy. Rozehrával partie šachové hry, které dosud vybízejí k tahům, které nekončí snadným vítězstvím. Starý Zákon v jeho grafikách, často na pozadí zlatého města, ukazuje biblické zlaté tele včetně jeho nositelů tak sugestivně, že je člověk důrazně vyzýván otevřít knihu knih.
Prvotřídní kreslířský, grafický i malířský projev s pevnými kořeny tvořil překvapující kombinaci snových obrazů Prahy, lodí, zahrad, zátiší, kytic, aktů, her, klaunů. Charakteristická je pevně zdůvodněná promyšlenost každého detailu, kompozičního záměru, kde nahodilost nemá místo i když vědomí souvislostí přináší lehounce nabídnutá témata lásek, aktů, radostných her. Téma souvislostí zdůrazňuje, aby diváci hledali a viděli a bývá pozoruhodným obsahem intimních debat.
Klaun s míčkem
Šumavský sen
Partie
Manéž života
Praha
Mojžíš, archiv autora
Pestré oleje ukazují klauny s manuální šikovností, leč neschopné vedle míčku uhlídat objekt svého zájmu: ženu jako věčnou inspiraci svých výstupů. Jinotaj výrazu klauna dosud ukazuje naše životní zápasy, věčnou snahu dosáhnout rovnováhy života, uchopit osud, získat balanc, vést smysluplný rozhovor, snít nádherné sny a hrát si! Vztahy muže a ženy, lásky, zrady a ráje.
Tajemství motivů zahrad tkví v kořenech jeho indického stromu a vzpomínek na babiččin meruňkový sad, které se prolínají celým jeho dílem. Zahrady barevnosti, vyabstrahovaným detailem, abstraktní skutečností a především ... světlem! To vše zvýrazněné putováním po mongolské krajině, synteticky propojené do evropských rozměrů.
Vyniknul v psychologickém zpracování portrétů významných osobností, jako byl Mahátma Gándhí, T. G. Masaryk, Antonín Dvořák, Gustav Mahler, Sigmund Freud, Franz Kafka atd...
Důležitou kapitolou jeho tvorby byla náboženská tématika, kterou odstartovala pocta budhismu a hinduismu, následovala židovská a křesťanská tématika.
Individualistický umělec Karel Šafář za svého života každoročně vystavoval jak doma, tak v zahraničí a veřejnosti představoval svoji jedinečnou tvorbu. Návštěvníci galerií byli okouzleni šafářovskou tradicí a jedinečným rukopisem, přesto znovu žasli nad novostí a neopakovatelností časově ověřených námětů. Jeho umělečtí kolegové opakovaně žárlili nad variabilitou témat a hloubkou jejich zpracování. Galeristé tápali při výběru z tak široké palety při pořádání výstav. A tak ať už se člověk setká s jeho tvorbou v galerii nebo zavítá do mistrova tvůrčího světa ve stále otevřeném Atelieru, vždy nalezne nezastupitelnou originalitu.
S tvorbou exlibris začal Karel Šafář krátce poté, co se usadil v Praze. Prvním listem byl exlibris s názvem „čínský strážce“ pro lingvistku a sinoložku Jarmilu Kalouskovou – dnes vzácná sběratelská relikvie. Nejprve se i v této tvorbě intenzivně odrážely čerstvé zkušenosti a dojmy z cest do orientu, náměty buddhistické, hinduistická božstva provedená nejčastěji technikou suché jehly a charakteristickou barevností temné hnědi; barevné tisky se objevily později a postupně převládly.
Tematická škála se brzy rozšířila o Prahu, poetické a střídmé ženské akty, klauny, portréty a lodě tajemně mizející v barevném oparu. Vlastnoruční tisk barevně vtíraných kovových destiček umožnil grafikovi Karlu Šafářovi ještě v této fázi vzniku díla drobnými změnami barevnosti grafické dílo dotvářet a divákovi navrhovat nové interpretace.
Za mezník tvorby exlibris lze považovat soubor deseti dřevorytů s názvem „Chraň mou knihu“ z let 1978-9 a pozoruhodnou výstavu v dnes již dávno zrušené komorní síni nakladatelství Československý spisovatel, kde byla exlibris vystavena společně s řadou bibliofilských tisků. V 90. letech 20. století tvorba exlibris Karla Šafáře téměř ustává a v jeho výrazu začíná dominovat obraz. Počet knižních značek Karla Šafáře se i tak blíží úctyhodným čtyřem stům.
Exlibris: chraň mou knihu
In: Současní tvůrci exlibris z okruhu SSPE,
Spolek sběratelů a přátel exlibris, Praha 2008
In: Sborník 100 let spolku českých bibliofilů 1908 – 2008,
Spolek českých bibliofilů, 2008
© Jaryna
© Jaryna
© Jaryna
Bibhútibhúšan Bandjopádhjáj: Píseň o cestě, 1978, Mladá fronta, ISBN: 23-028-78
Překlad: Dušan Zbavitel
Ilustrace: Karel Šafář
Ivan Alexejevič Bunin: Poslední podzim, 1986, Lidové nakladatelství, ISBN: 26-009-86
Překlad: Vlasta Tafelová, Jan Zábrana
Ilustrace: Karel Šafář
Alois Deutsch: Je pro mě láska, 2011, Ermat, ISBN: 978-80-87178-10-2
Ilustrace: Karel Šafář
Alois Deutsch: Můj strom života, 2009, Ermat, ISBN: 978-80-87178-05-8
Ilustrace: Karel Šafář
Alois Deutsch V zahradě hojnosti, 2012, Ermat, ISBN: 978-80-87178-07-2
Ilustrace: Karel Šafář
Philippe Ebly: Návrat z nenávratna, 1988, Albatros (ČR)
Překlad: Otomar Radina
Ilustrace: Karel Šafář
Jaroslav Hovorka, Údolí jaků, 1983, Albatros (ČR), ISBN: 13-841-83
Ilustrace: Karel Šafář
Robinson Jeffers: Pastýřka putující k dubnu, 1976, Československý spisovatel, ISBN: 22-079-76
Překlad: Kamil Bednář
Ilustrace: Karel Šafář
Jaromír Štětina & Otakar Štěrba: Jezdec na Šedobílém koni, 1981, Albatros (ČR)
Ilustrace: Karel Šafář
Alena Vrbová, Odlet do Madrásu, 1978, Československý spisovatel, ISBN: 22-120-78
Ilustrace: Karel Šafář
Alena Vrbová, Utajené bitvy, 1979, Československý spisovatel
Ilustrace: Karel Šafář
Jednou z jeho posledních prací byla poštovní známka s motivem zakladatele genetiky G. Mendela.
mimo společných výstav s ostatními výtvarníky vystavoval Karel Šafář samostatně:
Zastoupen v soukromých sbírkách po celém světě, z domácích např.: Národní galerie v Praze.
sbírky Národní galerie Praha (nejstarší kulturní instituce v ČR, která spravuje největší a nejvýznamnější uměleckou sbírku na našem území)
© Jaryna